Hva er SSR?

SSR står for "Self Supporting RunFlat", som Continental har utviklet. Dette betyr "punkteringsfri dekk", og er utviklet spesielt til lavprofils dekk, men som fortsatt er kompatibel med alle standart felger.

  • Hvis ditt dekk punkterer kan du fortsatt kjøre opp til 80 km. Med en maks hastighet på 80 km/t.
  • Reservehjul er ikke nødvendig.
  • Det er drivstoffbesparende da vekten på 4 SSR dekk svarer til 5 normale dekk.

 

Hva er fordeler og ulemper ved SSR?

  • SSR dekk er utviklet med en selvforsterket sidevegg, dette vil ved en punktering hindre at sideveggen blir klemt mellom felgen og veien slik at dekket ikke faller av felgen.
  • Hvis man ønsker å montere SSR dekk på sin bil, er det viktig at man er oppmerksom på om ens bil har TPMS system (Tyre Pressure Monitoring System), også kalt dekktrykksmålere, som er lovkrav på alle biler fra 2014 og fremover. Les mer om TPMS
  • Ved en punktering kan et SSR dekk ikke lappes, men må utskiftes til et nytt. Det er anbefalt at alle dekkene er RunFlat.
  • TPMS ventiler kan bli skadet av en eventuell punktering som kan medføre, at man må kjøpe en ny.
  • SSR dekk er typisk 20% dyrere enn normale dekk.