Motorolje
SPAR 35% på alt motorolje fra IQ-X
Hvilken motorolje skal du velge?
Det finnes i dag mange forskjellige oljer. Vi anbefaler at du ser i instruksjonsboken til din bil for å se hvilken motorolje og viskositet bilfabrikanten anbefaler til nettopp din bil. Du kan også søke motoroljen til din bil via vår skiltnummersøkning.
NB!
Tallene på motoroljen, f.eks. 10W-40 (viskositeten), beskriver oljens tykkelse, og hvordan oljen oppfører seg (dens evne til å smøre motoren) under forskjellige temperaturforhold. Det vil si at den ikke sier noe om oljens kvalitet.
Finn smøring for bilen din
Det finnes i dag mange forskjellige oljer. Vi anbefaler at du ser i instruksjonsboken til din bil for å se hvilken motorolje og viskositet bilfabrikanten anbefaler til nettopp din bil. Du kan også søke motoroljen til din bil via vår skiltnummersøkning.
Motortyper
Der finnes i dag mange forskjellige oljer alt etter viskositet og motortype.
API-klassifisering
Har din bil en dieselmotor? Da skal du ifølge API bruke en motorolje med bokstaven ”C”. Hvis din bil derimot kjører på bensin, så skal du bruke en motorolje med ”S”. Du kan også velge en motorolje med ”SC”. Denne type kan brukes i både bensin- og dieselbiler.
C: dieselmotorer
S: bensinmotorer
SC: både bensin- og dieselmotorer
ACEA-klassifisering
Ifølge ACEA kan motoroljer også inndeles etter A, B og E. Hvis bilen kjører på bensin, skal du gå etter merket ”A”. Hvis du derimot har en alminnelig dieselmotor, skal motoroljen ha et ”B”. Oljer merket med ”E” er beregnet til tunge lastbiler og spesielle dieselmotorer.
A: bensinmotorer
B: alminnelige/lette dieselmotorer (både personbiler og varebiler)
E: tunge dieselmotorer (f.eks. lastbiler og busser)
Hva er viskositet?
Tallene på motoroljen, f.eks. 10W-40 (viskositeten), beskriver oljens tykkelse, og hvordan oljen oppfører seg (dens evne til å smøre motoren) under forskjellige temperaturforhold. Det vil si at den ikke sier noe om oljens kvalitet.
Det finnes 3 forskjellige motoroljer basert på viskositet:
- Vinterolje: Hvis motoroljen er markert med en ”W” (winter), f.eks. 5W, betyr det at oljen er velegnet til vinter. Hvis oljen er tynn, smører den fort ved kaldstart (jo lavere tall foran ”W”, des bedre flyteevne i kulde), hvorimot en tykk olje beskytter motoren bedre i de varme sommermånedene.
- Sommerolje: Tallet etter ”W”, f.eks. 40, beskriver motoroljens evne til å flyte ved 100° Det betyr at jo høyere tallet er, des bedre flyter det i varme måneder.
- Helårsolje: Det finnes også oljer med en multifunksjon som eksempelvis 10W/40. De er velegnede hele året, da de både gir en god beskyttelse ved kaldstart og om sommeren. Det vil si, oljen beholder viskositeten ved -25°C og samtidig forblir tyktflytende, når den oppvarmes.
Syntetisk motorolje
Hvis du vil beskytte din motor litt ekstra, er en syntetisk olje ideell, da den flyter både lettere og hurtigere end konvensjonelle oljer. Det betyr også at oljen er billigere i lengden, da motoren fortere kan yte sitt maksimale og dermed bruker mindre drivstoff. Den er utviklet spesielt til biler med moderne motorer.
Hvor ofte skal du sjekke oljen?
Du bør alltid kontrollere oljestanden i bilens motor. Hvor ofte skal du sjekke oljen? Det fremgår av bilens instruksjonsbok, hvor ofte du skal kontrollere den, men som tommeltottregel er det ca. for hver 1.000 km. Når du skal skifte oljen, anbefaler vi at du ikke blander forskjellige motoroljer, men at du bruker den motoroljen som bilfabrikanten anbefaler.
Hvordan skifter du olje?
Det er en lett oppgave å skifte olje og oljefilter på din bil. Oftest kan det klares ved hjelp av en fastnøkkel, oljefiltertang og en oppsamlingsdunk.
Et topptips er å kjøre en liten tur, eller la motoren stå på tomgang i ca 15 minutter så oljen blir lunken.
NB! Pass på at oljen ikke blir for varm, så du ikke brenner deg når du skal tappe oljen!
- Løsne bunnproppen og tapp oljen. Ta evt. påfyllingsdekslet av, så oljen renner lettere ut.
- Skru bunnproppen i igjen, når all oljen er tappet ut. Husk også å skifte pakningen på bunnskruen.
- Demonter det gamle oljefilteret ved hjelp av en oljefiltertang. Monter det nye filteret og spend det fast med håndkraft (bruk ikke verktøy!).
- Tørk eksosen og andre deler av for evt. sølt olje, og fyll den nye oljen på. Husk å sjekke oljestanden, før du kjører.