Ladekabel til Elbil

SPAR 25% på ALLE Inferno ladekabler til elbil.

Forskjellen mellom Mode 2 og mode 3 er hvor du skal lade bilen din. De fleste elbiler leveres med en Mode 2, og det vanligste er å kjøpe til en Mode 3 kabel for lading på offentlige ladestasjoner.

Nyttig å vite om ladekabler til elbil

Hva er forskjellen på kablene?

Ladekabler til elbiler får du i forskjellige varianter. Du må ha kabel som er tilpasset bilen din og strømtilkoplingen du skal benytte. Nedenfor finner du beskrivelse av de forskjellige typene og måtene som finnes pr i dag.

Ladekabel Mode (1/2/3/4) Ved lading av elbil/hybrid kan dette gjøres på forskjellige ladeløsninger, omtalt som "modes". Enkelt forklart er det måten strømmen overføres til bilen på.

Ladekabel Mode 1: Mode 1 brukes på de eldre og mindre elbilene som for eksempel Buddy Electric og Think. Her er det ingen kommunikasjon mellom bil og forsyningssiden. Elbilen kobles rett i stikkontakten slik som man gjør med en lampe eller lignende. Kabelen som benyttes er som oftest samme kabel som Defa eller Calix Motorvarmesystemer.

Ladekabel Mode 2: Dette er den kabeltypen som normalt følger med bilen fra forhandler. Mode 2 lading fungerer på samme måte som mode 1, men har til gjengjeld elektronikk som overvåker ladingen. En mode 2 ladekabel har som regel en vanlig Schuko stikkontakt i den ene enden. Lading er som oftest begrenset til 10A så man kan ikke hurtiglade med denne.

Mode 2 Justerbare Ladekabler: Mode 2 ladekabler leveres normalt med eller uten justerbar ladeeffekt i ampere (f.eks. 6A/10A/16A). Kabler med justerbar ladeeffekt kan være praktisk hvor det er begrenset effekt tilgjengelig (som i f.eks. borettslags garasjer og parkering) slik at du kan unngå at sikringen slår ut, samt unngå unødig brannfare ved overbelastning. Mode 2 kabler leveres normalt kun med 1 fase. En slik justarbar kabel kan være nyttig for deg som har tilgang på en 16A stikkontakt til bilen fordi den vil redusere ladetiden betraktelig når ladekabelen stilles til 16A. Dette vil ikke være mulig med kabelen som bilen blir levert med da de er fiksert på 10A eller i noen tilfeller 13A.

Ladekabel Mode 3: Mode 3 ladekabler har ingen overvåkning, men krever derimot tilkobling til ladestasjoner (offentlige eller hjemmeladere) som håndterer kommunikasjon med elbilen og overvåkning av ladingen. Mode 3 lading tilbyr normalt ladeeffekter opptil 22 kW.

Ladekabel Mode 4: Mode 4 kalles også CHAdeMO og gjelder når du for eksempel hurtiglader din bil direkte med DC strøm til batteriet. I slike tilfeller brukes ikke den interne laderen som sitter i bilen, men ladestasjonen ”hopper over” denne og kjører strøm direkte til batteriet. Dette tillater langt høyere effekter og raskere lading. I disse tilfellene er ladekabel normalt fastmontert på ladestasjonen.

Ladekontakt Type 1 / 2 Elbiler og ladbare hybridbiler kommer med ladekontakt i bilen i enten Type 1 eller Type 2 utførelse. Dette bestemmer hva slags type ladekabel som kan benyttes. Type 1 Type 2 Ampere Hvilken "ladehastighet"/ladeeffekt kabelen leverer bestemmes av hvor mange ampere (normalt 16A eller 32A) kabelen kan levere, samt hvor mange faser kabelen har (se under). 32A kabler støtter den høyeste ladeeffekten og vil også fungere på ladekilder som kun tilbyr 16A. I disse tilfellene vil effekten strupes. Benytter du en ladekabel som støtter 16A lading, så vil du ikke kunne dra nytte av full effekt fra ladekilder som tilbyr 32A lading. I noen tilfeller vil ikke laderen tillate bruk av 16A kabler, noe som ender med at bilen ikke mottar lading. Normalt vil det derfor være tryggest å velge en 32A kabel uavhengig av om din bil kan ta utnytte ladehastigheten eller ikke